HANYA YANG TERINDAH...

Adakah Engkau Merasa Apa Yang Aku rasa, Adakah Engkau tahu apa yang aku rasa,
Adakah Engkau Bahagia seperti aku bahagia, Adakah Engkau cinta seperti aku cinta,
Adakah Engkau Ikhlas Menyintaiku seperti mana Aku ikhlas menyintaimu....

Saturday 1 April 2017

AKU REDHA - PERKAHWINANKU DIBATALKAN SEBULAN SEBELUM HARI PERKAHWINAN



Dalam Percintaan...
Segalanya adalah indah belaka, Yang pahit dirasakan manis, yang bodoh dirasakan pandai dan yg busuk dirasakan wangi...

Disaat hari perkahwinan ku yang bakal berlangsung sebulan sahaja lagi, saat itulah Allah membongkarkan segalanya yang amat menghancurkan hatiku, Disaat kau menidakkan tanggungjawabku pada ibu ayah ku, itulah saat permulaan kepada keretakan yang mula berdarah. Aku adalah anak lelaki dan tanggungjawabku terhadap ibu dan ayahku mengatasi segalanya..

Permulaan keretakan ini berlaku disaat aku berada di Tanah Suci Mekkah ketika aku bertugas sebagai petugas haji untuk kali yang pertama, Ya Allah, Sesungguhya engkau mengetahui segala yang terbaik untukku dengan menunjukkan jalan yang terbaik untukku dan memakbulkan segala doaku...

Antara doaku adalah "Ya Allah, Seandainya dia Wanita yang terbaik buatku, satukanlah kami dalam ikatan perkahwinan yang diredhaimu, dan sekiranya dia bukan yang terbaik untukku pisahkanlah kami sebelum ikatan ini disatukan dengan pekahwinan".....Ya Allah sesungguhnya ketetapanmu adalah yang terbaik buat hambamu..

Sesungguhnya engkau memiliki dan berpaut pada hati yang lain disaat engkau hampir menjadi milikku
Kau lebih memilih insan yang memiliki harta kekayaan dan kemewahan, daripada aku yang tidak punya apa apa, hanyalah sekeping hati yang sangat tulus menyintaimu. Aku tidak punya kereta mahal, tidak punya rumah yang besar, tidak punya wang beribu, tetapi aku ditinggalkan dan diputuskan pertunangan ku hanya dengan sepotong ayat yang dihantar melaui whatsapp yang berbunyi "Maaf, Perkahwinan dibatalkan" tanpa sebarang penjelasan daripanya dan juga keluarganya, tiap sms dan whassap yang dihantar tidak dibalas, panggilanku juga tidak dibalas malah disekat. nafasku bagaikan disekat, sakit dan kemarahan yang semakin memuncak, ditinggalkan tanpa sebab....

Apakah dayaku ketika ini aku berada ditanah Suci, Hanya Doa yang mengiringiku dan menguatkan diriku untuk terus berdiri dan terus berjalan mendekatkan diri pada Allah, sesungguhnya ini adalah peluang untukku meluahkan segalanya kepada Allah, aku cuba menahan air mata daripada terus keluar daripada kelopak mata, tapi aku tak mampu menahan sakit yang terpaksa aku hadapi, aku membiarkannya mengalir...

Sambil mengadap Kaabah dalam mencari ketenangan hati, aku terus terlelap sambil bersandar di tiang masjid. Kepenatan menanggung dan memikirkan masalah yang kuhadapi ini membawaku kepada lena yang panjang hampir 3 jam aku tertidur, saat aku terjaga dari tidur hadir seseorang menghulurkan aku Al-Quran dan berpesan kepadaku agar membaca Surah Alfatihah sebanyak mungkin serta "berhentilah mengejar cinta dunia dan kembalilah kepada cinta Allah...

Ya Allah engkaulah penentu segalanya, Engkaulah yang menetapkan segalanya, aku redha dan aku terima segala ketetapanmu, sekalipun hati ini sukar untuk menerima bahawa perkahwinanku ini dibatalkan hanya dengan satu sms, Tiada sebarang penjelasan yang diberikan aku dibiarkan terus dihantui dengan pemikiran negatif, Ibuku adalah segala galanya, dialah penasihat dan pendamai jiwaku yang dihantui kemarahan dan kesakitan yang tak mampu untuk aku ungkapkan.

kata kata ibuku hanya satu "Jalan Allah itu indah, sesungguhnya tiap sesuatu yang Allah jadikan itu ada hikmahnya, dan dia menyimpan sesuatu yang lebih baik untukku selepas ini"

Ketetapan Allah ini adalah yang terbaik buat diriku..Sedih, Kecewa, kelukaan...segalanya sudah tertulis...
aku hanya mampu mendoakan yang terbaik buatmu...walaupun engkau ditakdirkan bukan menjadi milikku lagi...

Sesungguhnya Allah sebaik baik pengatur, kita hanya mampu merancang....

"Hari ini aku mampu untuk berdiri dengan lebih baik selepas semalam aku dijatuhkan"

Aku redha..




3 comments:

  1. Ketetapan Allah itu adalah yg terbaik...

    ReplyDelete
  2. Hati manusia itu Allah yang pegang dan dia boleh membolak balik..smoga saudara sabar dan redha dgn ujian ini insyallah pasti ada hadiah terbaik utk saudara selepas ini..amiin

    ReplyDelete

ALLAH DAH SUSUN CANTIK JALAN HIDUP KITA